Things about music (11): Muziek in het nachtlicht

Eefje-de-Visser-foto-door-Luis-Alonso-Rios-Zertuche-landscape-HR-1920x1080

Eefje De Visser in Vooruit, Gent, 30 maart 2016.

Het concert van Eefje De Visser (30/03/16) werd door Democrazy zelf van de Charlatan verplaatst naar de grotere balzaal in de Vooruit. Veel interesse dus voor de 30-jarige Nederlandse uit Gouda. Haar cd’s ken ik ondertussen vanbuiten dus dit was een perfect moment om de talentvolle vrouw eens live aan het werk te zien.

Eefje de Visser is voor velen geen nieuwkomer meer in het muzieklandschap. Met haar debuut ‘De Koek’ (2011) bleef ze nog enigszins onder de radar, maar toen ‘Het Is’ verscheen in 2013 was elke muziekliefhebber ervan overtuigd dat deze jonge vrouw het ver ging schoppen in de muziekindustrie. Met de moeilijke derde ‘Nachtlicht’ (2016) probeert ze de twijfelaars over de streep te trekken en kwam ze voor een clubtour naar België. De laatste stop werd onze Arteveldestad.

Bij het begin van het concert valt meteen het synchrone verband tussen het visuele en het auditieve op. De band is volledig gehuld in een blauw nachtlicht dat een onwetende luisteraar doet vermoeden dat hij naar een postrock concert aan het kijken is. Niets is minder waar, want door de directe verwijzing naar de albumhoes van het laatste album weet Eefje de aandacht van het publiek meteen op een mooie manier te trekken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het hele concert grotendeels draait rond de nummers uit ‘Nachtlicht’. Het blauwe licht blijft afwisselend met andere zachte kleuren een visuele constante door haar repertoire die ons op een zachte manier door de muzikale avond leidt.

De vijfkoppige band start met drie nummers uit ‘Nachtlicht’. Al van bij het begin merk je dat de groep technisch zeer sterk is en meteen de sfeer van het album live kan overbrengen. Als ik mijn ogen sluit, merk je weinig verschillen op met de cd. Haar stem klinkt even helder en oprecht als in je woonkamer en muzikaal zijn er weinig fouten op te merken. Eefje wisselt haar nummers uit ‘Nachtlicht’ soms af met de bekende nummers uit haar twee vorige albums. O.a. het nummer ‘Genoeg’ krijgt een welverdiend applaus. Af en toe brengt ze ook op een oprechte en zeer bescheiden manier een dankjewel uit naar het publiek, haar bandleden en het gehele tourteam. Dit maakt haar niet alleen een goede zangeres, maar ook een erg aangename persoon.

Opvallend in dit hele muzikale verhaal is natuurlijk dat de teksten van Eefje op een haast ongeduldige en aparte wijze in het Nederlands worden gezongen. Menig muziekliefhebber zou bij het lezen van deze review meteen een link leggen met andere Nederlandstalige muziek. Maar telkens ik deze verbanden leg, komt de beschrijving van haar muziek tekort. Het is moeilijk om Eefje De Visser in een muzikale categorie te plaatsen. Niet dat dit hoeft natuurlijk maar het zou te eenvoudig zijn om haar muziek te benoemen als ‘Engelstalige indie met Nederlandse teksten’. Daarvoor zijn haar muzikale woorden te uitgebalanceerd. De Visser slaagt erin om de Nederlandse taal een nieuwe wending te geven. Ze is subtiel in haar uitspraak en complex in haar zinsbouw, terwijl haar timbre een poëtische sfeer uitstraalt. Haar zachte woorden dansen op een sterk uitgewerkte ritmische structuur, die in combinatie met de elektronische geluiden een authentiek geluid creëert dat liefhebbers van Duystermuziek zeker zullen smaken.

Het gehele concert ademt deze aangename oprechte sfeer uit. Het laat het publiek genieten van een geslaagde muzikale reis. Bij de bisnummers speelt ze een minimalistische versie van ‘Nee Joh’ waar een harmonische samenzang kippenvel creëert bij de luisteraars. Toch schuilt er een gevaar in haar performance. De stem van Eefje reikt ver, maar vaak in dezelfde richting. De structuur van de nummers is vaak hetzelfde, waardoor de variatie soms zoek is. Daarnaast besef ik dat de nood om haar nog eens live te zien eerder klein is. Het was een erg mooi optreden maar er zijn niet veel verschillen tussen de cd’s en haar performance. Wat zou er gebeuren als ze haar horizon volledig opentrekt en meer op onbekende paden zou treden? Zou haar schoonheid in stukken breken of creëert ze hiermee de afwisseling die nodig zal zijn op een langer optreden? Ik ben alvast benieuwd wat ze zal doen voor haar vierde album. Ondertussen luister ik elke dag met plezier naar haar repertoire, die het sterkst tot zijn recht komen bij een naderende zonsondergang.

Tomas

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Things About Music. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s