Things About Music (4): Vake, de muziekheld.

‘Muziek is de melodie waarvan de wereld de tekst vormt’ (Schopenhauer)

Toen ik 11 jaar was kwam ik wel eens stiekem aan de vele klassieke gitaren van Vake (ons papa). De lange dikke snaren waren fascinerend. Ik trok aan de draden en het geluid liet me altijd rillen van kop tot teen. Het bovenblad zorgde voor zo’n mooie volle klank waardoor ik me afvroeg waarom er eigenlijk elektrische gitaren op deze wereld bestaan. Er gaat niks boven de zuivere zinderende klank van een klassieke gitaar.

Vake, wees gerust. Voorzichtig was ik altijd. Ik heb in die periode nooit durven spelen op de gitaren. Ik deed het nochtans op de muziekschool. Maar later ontdekte ik die imposante drumstellen en werd ritme mijn extreme passie.

De gitaren…, dat dagelijkse wonderlijke geluid en die miljoenen cd’s van Hongaarse, Arabische, Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse gitaarvirtuozen waren speciaal, maar zo ondoordringbaar. Ze bootsen andere culturen uit, die gelegen waren ver weg van ons lieflijk huisje. De cd’s brachten de cultuur binnen in ons leven. De geluiden toonde hun wereld. Prachtig hoe elke muzikale cultuur een ander verhaal vertelt en andere gevoelens, gedachten en ideeën overbrengt.

De gitaren…, ze staan nog altijd symbolisch voor die verbinding met andere gedachten, andere culturen, andere manieren van kijken en vooral voor de zuivere schoonheid. Daarom en nog om vele andere redenen is Vake uiteraard een held. Al meer dan 40 jaar slaagt hij erin om de mooiste melodieen te produceren. De muziek legt ons het zwijgen op. Heel het gezin wordt er toe aangetrokken. We kunnen geen leven bedenken zonder de prachtige emotionele klanken. Vake de muziekheld. Een muzikale thuis.

Toen ik zeer jong was dacht ik altijd dat Vake de enige persoon was die de prachtige klanken kon produceren. Ik was natuurlijk zo naief als een klein kind. Met de tijd werd duidelijk dat er vele andere helden waren. Twee belangrijke muzikale goden in het klassiek gitaargenre wil ik jullie al zeker aanraden. Probeer alvast zelf eens de muzikale verwondering te voelen en eindeloos te waarderen. Om het daarna als een prachtig geschenk te geven aan anderen.

Danku Vake,

Tomas

‘Muziek is de poezië der lucht’ (Jean Paul)

Dit bericht werd geplaatst in Things About Music. Bookmark de permalink .

Een reactie op Things About Music (4): Vake, de muziekheld.

  1. Hanne zegt:

    Ons vake, de muziekheld. Mooi

Geef een reactie

